111101 Methods of Arts & Visual Studies

Veranstaltungsdetails

Lehrende: Eva Katharina Zepp

Veranstaltungsart: Seminar

Orga-Einheit: Communication & Cultural Management

Anzeige im Stundenplan: Meth.d.Bildwissensch

Semesterwochenstunden: 3

Credits: 6,0

Standort: Campus der Zeppelin Universität

Unterrichtssprache: Englisch

Min. | Max. Teilnehmerzahl: 10 | 35

Prioritätsschema: Standard-Priorisierung

Inhalte:
More than ever, our cognitive processes seem to be organized via visual media. In view of this development, it is all the more important to take a closer look at the inherent logic of pictorial order and its dynamics. But what methods and techniques are available to us for image reflection?

Using different approaches of image analysis, we will deal with our own seeing and bring the conditions of our seeing into consciousness. Furthermore, the seminar seeks to approach the question of the "mode of being" of images and to explore the possibilities and limits of visual representation and cognition. For this purpose, we will analyze standing and moving images from art history, the current daily press and freely chosen material of the participants.

The curriculum of the course is designed in close consultation with the participants. A one-day excursion is also planned.

Lernziele:
The aim of the course is to get to know and practice image-analytical approaches. In addition, the participants further develop their perceptive skills.

Weitere Informationen zu den Prüfungsleistungen:
Portfolio or Take Home Exam of an image analysis

Literatur:
German literature


  • Crary, Jonathan (1996): Techniken des Betrachters. Sehen und Moderne im 19. Jahrhundert, Dresden/Basel: Verlag der Kunst, 11-47.
  • Bockemühl, Michael (1987): Bild und Gebärde. Zu den Chancen eines bildlichen Verstehens. In: Kunstforum. Bd. 88, S. 96-103.
  • Foucault, Michel (2001): Worte und Bilder. In: Schriften in 4 Bänden. Dits et Ecrits. Band 1. 1954-1969. Suhrkamp: Frankfurt/Main, 794-797.
  • Imdahl, Max (1982): Arbeiter diskutieren moderne Kunst: Seminare im Bayerwerk Leverkusen. Berlin: Edition "Kunstbuch Berlin" im Rembrandt Verlag.
  • Imdahl, Max (1994): Ikonik. Bilder und ihre Anschauung. In: Gottfried Boehm (Hg.): Was ist ein Bild? München: Wilhelm Fink, 300-324.
  • Lacan, Jacques (1994): Was ist ein Bild/Tableau. In: Gottfried Boehm (Hg.): Was ist ein Bild? München: Wilhelm Fink, 75-89 .
  • Thürlemann, Felix (1989): Mantegnas Mailänder Beweinung. Die Konstitution des Betrachters durch das Bild. Universitätsverlag Konstanz: Konstanz.
  • Panofsky, Erwin (1980): Studien zur Ikonologie. Humanistische Themen in der Kunst der Renaissance. Köln: DuMont, 30-54.

Wenn Sie E-Learning Funktionalitäten nutzen möchten, tragen Sie bitte "Ja" ein.:
Ja

Termine
Datum Von Bis Raum Lehrende
1 Mo, 6. Apr. 2020 10:00 18:00 Fab 3 | 1.01 Eva Katharina Zepp
2 Di, 7. Apr. 2020 10:00 18:00 Fab 3 | 1.01 Eva Katharina Zepp
3 Mi, 8. Apr. 2020 10:00 18:00 Fab 3 | 1.01 Eva Katharina Zepp
4 Do, 9. Apr. 2020 10:00 18:00 Fab 3 | 1.01 Eva Katharina Zepp
Veranstaltungseigene Prüfungen
Beschreibung Datum Lehrende Bestehenspflicht
1. Endterm k.Terminbuchung Ja
Übersicht der Kurstermine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Lehrende
Eva Katharina Zepp